Herschrijf logica, voeg RPC-bouwoptie toe

This commit is contained in:
Chris Josten 2021-04-09 14:46:21 +02:00
parent 94cc2a7512
commit e0f0e6b05c
8 changed files with 156 additions and 104 deletions

View file

@ -11,5 +11,16 @@
"description": "Automatisch In-Uitschakelen Ober",
"license": "MIT",
"name": "mvoau",
"versions": []
"configurations": [
{
"name": "WithoutRPC",
"targetType": "executable",
"versions": []
},
{
"name": "WithRPC",
"targetType": "executable",
"versions": ["WithRPC"]
}
]
}

View file

@ -1,17 +1,17 @@
project(
'MVOAU Ober', 'd',
version: '1.0.0',
license: 'MIT',
meson_version: '>= 0.52'
'MVOAU Ober', 'd',
version: '1.0.0',
license: 'MIT',
meson_version: '>= 0.52'
)
mvoau_ober_src_dir = include_directories('source/')
mvoau_ober_src = [
'source/msgpackrpc/client.d',
'source/msgpackrpc/package.d',
'source/msgpackrpc/protocol.d',
'source/msgpackrpc/server.d',
'source/app.d'
'source/msgpackrpc/client.d',
'source/msgpackrpc/package.d',
'source/msgpackrpc/protocol.d',
'source/msgpackrpc/server.d',
'source/app.d'
]
ddbus_dep = dependency('ddbus', version: '3.0.0')
@ -21,26 +21,30 @@ vibe_core_dep = dependency('vibe-core', version: '>=1.13')
systemd_dep = dependency('systemd')
mvoau_ober_deps = [ddbus_dep, msgpack_d_dep, vibe_core_dep]
mvoau_ober_versions = []
executable('mvoau',
mvoau_ober_src,
include_directories: mvoau_ober_src_dir,
dependencies: [ddbus_dep,
msgpack_d_dep,
vibe_core_dep],
install: true)
if systemd_dep.found()
install_data('mvoau.service',
install_dir: systemd_dep.get_pkgconfig_variable('systemdsystemunitdir'))
if get_option('RPC').enabled()
mvoau_ober_versions += ['WithRPC']
endif
dlang = import('dlang')
dlang.generate_dub_file(meson.project_name().to_lower(), meson.source_root(),
authors: 'Meson Team',
copyright: 'Copyright © 2018, Meson Team',
license: meson.project_license(),
sourceFiles: mvoau_ober_src,
targetType: 'executable',
dependencies: mvoau_ober_deps
)
executable('mvoau',
mvoau_ober_src,
include_directories: mvoau_ober_src_dir,
dependencies: [ddbus_dep, msgpack_d_dep, vibe_core_dep],
d_module_versions: mvoau_ober_versions,
install: true)
if systemd_dep.found()
install_data('mvoau.service',
install_dir: systemd_dep.get_pkgconfig_variable('systemdsystemunitdir'))
endif
# dlang = import('dlang')
#dlang.generate_dub_file(meson.project_name().to_lower(), meson.source_root(),
#authors: 'Meson Team',
#copyright: 'Copyright © 2018, Meson Team',
#license: meson.project_license(),
#sourceFiles: mvoau_ober_src,
#targetType: 'executable',
#dependencies: mvoau_ober_deps
#)

1
ober/meson_options.txt Normal file
View file

@ -0,0 +1 @@
option('RPC', type : 'feature', value : 'disabled')

View file

@ -10,7 +10,7 @@ import vibe.core.process;
import ddbus;
import ddbus.c_lib;
import msgpackrpc;
version(WithRPC) import msgpackrpc;
string appName = "Automatisch In- en Uitschakelen Ober";
@ -21,10 +21,25 @@ extern (C) void close(int fileNo);
*/
struct Toep {
public:
/**
* Tijd die tussen het schakelen van GebruikerActief -> SpelerActief en SpelerActief -> Uit
* moet zitten.
*/
immutable float m_waitingTime;
/// Aantal keer dat moet worden gecontroleerd of er een gebruiker actief is.
immutable int CHECK_COUNT = 4;
Connection m_dbusCon;
bool m_keepRunning = true;
enum Staat {
Inactief,
/// Een (Unix-)gebruiker is actief op het rekentuig
GebruikersActief,
/// Een speler is actief op de mijnvervaardigingsober
SpelersActief,
/// Het rekentuig moet uit
Uit
}
this(float waitingTime) {
this.m_waitingTime = waitingTime / CHECK_COUNT;
@ -43,22 +58,28 @@ public:
}
}
/**
* Voer de toepassing uit en treed de gebeurtenissenlus binnen.
*
* return: Afsluitcode die geretourneerd moet worden binnen main()
*/
int exec() {
info ("Moet blokkeren:", moetBlokkeren());
info ("Kan afsluiten:", kanAfsluiten());
info ("Gebruikers actief:", gebruikersActief());
info ("Spelers actief:", spelersActief());
version(WithRPC) {
TCPConnection conn = connectTCP(m_clientAddress, PORT);
Duration sleepTime = 500.msecs;
while(!conn) {
infof("Not connected, trying again in %s", sleepTime);
infof("Niet verbonden, opnieuw proberen in %s", sleepTime);
sleep(sleepTime);
conn = connectTCP(m_clientAddress, PORT);
}
info("Connected!");
info("Verbonden!");
m_client = new Client(conn);
writeln("Receive response: '", m_client.call!(string)("GetBootReason"), "'");
writeln("Antwoord ontvangen: '", m_client.call!(string)("GetBootReason"), "'");
}
// Start de D-Bus-gebeurtenissenlus.
runTask({
import vibe.core.core : yield;
while(m_dbusCon.tick() && m_keepRunning) {
@ -66,12 +87,13 @@ public:
}
});
// Start de gebeurtenissenlus voor de hoofdlogica.
auto taak = runTask({
FileDescriptor inhibitLock = FileDescriptor.none;
version(WithRPC) {
/+version(WithRPC) {
FileDescriptor sleepLock = FileDescriptor.none;
FileDescriptor shutdownLock = FileDescriptor.none;
}
}+/
// Get interfaces
BusName loginBus = busName("org.freedesktop.login1");
@ -80,6 +102,7 @@ public:
PathIface loginManager = new PathIface(m_dbusCon, loginBus, loginPath, loginIFace);
PathIface loginManagerProps = new PathIface(m_dbusCon, loginBus, loginPath, interfaceName("org.freedesktop.DBus.Properties"));
/// Laat een slot los.
void releaseLock(ref FileDescriptor fd) {
if (fd != FileDescriptor.none) {
close(cast(int) fd);
@ -87,18 +110,10 @@ public:
}
}
MessageRouter testRouter = new MessageRouter();
MessagePattern desktopChangePattern = MessagePattern(ObjectPath("/VirtualDesktopManager"), interfaceName("org.kde.KWin.VirtualDesktopManager"), "currentChanged", true);
dbus_bus_add_match(m_dbusCon.conn, "type='signal',sender='org.kde.KWin',interface='org.kde.KWin.VirtualDesktopManager,path='/VirtualDesktopManager',member='currentChanged'", null);
testRouter.setHandler!(void, string)(desktopChangePattern, (string id) {
logf("Desktop changed: %s", id);
});
registerRouter(m_dbusCon, testRouter);
version(WithRPC) {
// Register signal listeners
// FIXME: this does not work yet.
MessageRouter router = new MessageRouter();
/+MessageRouter router = new MessageRouter();
MessagePattern sleepPattern = MessagePattern(loginPath, loginIFace, "PrepareForSleep", true);
MessagePattern shutdownPattern = MessagePattern(loginPath, loginIFace, "PrepareForShutdown", true);
router.setHandler!(void, bool)(sleepPattern, (bool active) {
@ -124,13 +139,13 @@ public:
sleepLock = loginManager.Inhibit("sleep", appName, "Systeem op de hoogte brengen dat de ober gaat slapen",
"delay").to!FileDescriptor;
shutdownLock = loginManager.Inhibit("shutdown", appName, "Systeem op de hoogte brengen dat de ober gaat sluiten",
"delay").to!FileDescriptor;
"delay").to!FileDescriptor;+/
}
void block() {
void blokkeerAfsluiten() {
if (inhibitLock != FileDescriptor.none) return;
Message mesg = loginManager.Inhibit("shutdown:sleep:idle:handle-suspend-key:handle-power-key", appName, "Er zijn spelers op de server", "block");
Message mesg = loginManager.Inhibit("shutdown:sleep:idle:handle-suspend-key", appName, "Er zijn spelers op de ober", "block");
inhibitLock = mesg.to!FileDescriptor;
}
@ -139,90 +154,97 @@ public:
// Als we om een of andere redenen deze functie verlaten, laat het slot los!
releaseLock(inhibitLock);
version(WithRPC) {
releaseLock(sleepLock);
releaseLock(shutdownLock);
/+releaseLock(sleepLock);
releaseLock(shutdownLock);+/
}
}
int checkCount = CHECK_COUNT;
int afsluitNakijkTeller = CHECK_COUNT;
void werkAfsluitNakijkTellerBij() {
if (kanAfsluiten()) {
afsluitNakijkTeller--;
} else {
afsluitNakijkTeller = CHECK_COUNT;
}
}
// Teller die bijhoudt wanneer we bepaalde van bepaalde staten mogen wisselen.
Staat staat = Staat.Inactief;
int teller = CHECK_COUNT;
while(m_keepRunning) {
Staat oudeStaat = staat;
sleep(seconds(cast(long) (m_waitingTime * 60)));
// Check if we are already preventing shutdown
if (inhibitLock != FileDescriptor.none) {
// We zijn op dit moment het afsluiten niet aan het blokkeren. Kijken of dat wel moet.
if (moetBlokkeren()) {
if (checkCount == 1) {
// Laat het slot los
releaseLock(inhibitLock);
info("Afsluitslot losgelaten.");
} else {
// Kijk nog 1 of meer maal
checkCount--;
tracef("Nog %d maal kijken of we het afsluitslot los kunnen laten", checkCount);
}
} else {
// We kunnen niet afsluiten. De nakijkteller herstellen.
checkCount = CHECK_COUNT;
afsluitNakijkTeller = CHECK_COUNT;
tracef("Spelers zijn nog steeds actief. NIet afsluiten.");
// Staattransities die vanuit elke staat kunnen plaatsvinden.
if (spelersActief()) {
staat = Staat.SpelersActief;
}
final switch(staat) {
case Staat.Inactief:
if (spelersActief()) {
staat = Staat.SpelersActief;
teller = 3;
} else if (gebruikersActief) {
staat = Staat.GebruikersActief;
teller = 3;
} else if (--teller <= 0) {
sluitAf();
staat = Staat.Uit;
}
werkAfsluitNakijkTellerBij();
} else if (moetBlokkeren()) {
break;
case Staat.GebruikersActief:
if (spelersActief()) {
teller = 3;
staat = Staat.SpelersActief;
} else if (gebruikersActief()) {
teller = 3;
} else if (--teller <= 0) {
staat = Staat.Uit;
sluitAf();
}
break;
case Staat.SpelersActief:
try {
block();
info("Afsluitslot verkregen.");
blokkeerAfsluiten();
} catch(DBusException e) {
warning("Kon afsluitslot niet verkrijgen: ", e);
}
werkAfsluitNakijkTellerBij();
} else if (kanAfsluiten()){
if (afsluitNakijkTeller <= 1) {
trace("We kunnen afsluiten!");
execute(["shutdown", "+1", "Systeem gaat afsluiten vanwege inactiviteit"]);
m_keepRunning = false;
exitEventLoop();
} else {
afsluitNakijkTeller--;
tracef("Nog %s keer, dan kunnen we afsluiten!", afsluitNakijkTeller);
if (spelersActief()) {
teller = 3;
} else if (--teller <= 0) {
releaseLock(inhibitLock);
staat = Staat.GebruikersActief;
teller = 3;
}
} else {
afsluitNakijkTeller = CHECK_COUNT;
trace("Niets om te doen.");
break;
case Staat.Uit:
info("We gaan dit programma afsluiten");
m_keepRunning = false;
exitEventLoop();
return;
}
tracef("Oude -> nieuwe staat: %s -> %s (teller: %d)", oudeStaat, staat, teller);
}
});
int exitCode = runEventLoop();
// cleanup
info("Rotzooi opruimen.");
// Rommel opruimen
info("Rommel opruimen.");
return exitCode;
}
/**
* Kijkt of we het afsluiten moeten blokkeren
* Kijkt of we het afsluiten moeten blokkeren, oftewel, of we naar de SpelerActief-staat moeten.
*/
bool moetBlokkeren() {
bool spelersActief() {
// Kijk of er verbindingen actief zijn naar poort ":minecraft"
auto resultaat = execute(["ss", "-H", "--query=tcp", "state", "established", "sport", "=", ":minecraft"]);
return resultaat.output.splitLines().length != 0;
}
/**
* Kijkt of we direct af kunnen sluiten.
* Kijkt of we direct af kunnen sluiten, oftewel dat we naar de Uit-staat mogen.
*/
bool kanAfsluiten() {
bool gebruikersActief() {
auto resultaat = execute(["who"]);
return resultaat.output.splitLines().length == 0;
}
void sluitAf() {
version(WithRPC) m_client.notify("NotifyShutdown");
execute(["shutdown", "+1", "Systeem gaat afsluiten vanwege inactiviteit"]);
}
}

View file

@ -1,4 +1,6 @@
module msgpackrpc.client;
version(WithRPC) {
import core.atomic;
import std.array;
@ -133,3 +135,5 @@ private:
});
}
}
} // version(WithRPC)

View file

@ -1,3 +1,7 @@
module msgpackrpc;
version(WithRPC) {
public import msgpackrpc.client;
public import msgpackrpc.server;
} // version(WithRPC)

View file

@ -1,5 +1,6 @@
module msgpackrpc.protocol;
version(WithRPC) {
import std.exception;
import msgpack;
@ -32,3 +33,5 @@ public:
@property Value value() { return m_value; }
}
} // version(WithRPC)

View file

@ -1 +1,4 @@
module msgpackrpc.server;
version(WithRPC) {
}